provider overstapservice

Wat is de overstapservice voor providers?

De overstapservice berust op afspraken tussen de diverse providers om het veranderen van provider voor klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. De tarieven en voorwaarden van providers wijzigen constant. Hierdoor kan het op een gegeven moment interessant zijn om over te stappen. De administratieve rompslomp en mogelijke problemen waarbij men of géén provider heeft, of twee providers tegelijk, houdt veel mensen tegen. De overstapservice is speciaal opgericht om deze problemen te voorkomen. Controleer eerst of je kunt overstappen. De overstap kun je online regelen. Je krijgt een bevestigingsmail en een paar dagen later ontvang je de modem/router van je nieuwe provider. Maak een afspraak met de monteur of installeer het zelf volgens de instructies en je bent klaar.

Wat is de overstapservice?

Een overstapservice is een afspraak tussen providers om het veranderen van provider zo spoedig mogelijk te laten verlopen. De problemen die kunnen ontstaan bij een overstap, waardoor mensen soms dagenlang geen provider hadden (dus geen telefoon, internet en tv) of twee providers waarbij je dubbele kosten moest betalen, hoopt men hiermee te voorkomen. Deelname aan de overstapservice is voor de provider niet gratis. Gelukkig doen bijna alle providers mee aan de regeling maar enkelen niet.

Hoe werkt de overstapservice?

  1. Controleer eerst goed of je kan en mag overstappen. Soms sluit je een contract af voor 1 of 2 jaar. Na die termijn kun je elke maand opzeggen. Kijk naar de einddatum van je huidige contract. Hierna wordt het abonnement steeds stilzwijgend verlengd. Je kunt elke dag opzeggen, en de opzegtermijn is één maand.
  2. Ga naar de website van je nieuwe provider. Maak een keuze uit de abonnementsvormen, en start het registratieproces. Let op: geef hier aan dat je van de overstapservice gebruik wil maken. Er wordt gevraagd naar je contractnummer of klantnummer, de einddatum van je huidige abonnement. Let op: als je het telefoonnummer wilt behouden kan dit, maar geef het aan. Datzelfde geldt als een DSL of glasvezel aansluiting behouden moet blijven. Ook een e-mailadres kun je nog 6 maanden behouden. Daarna wordt het opgeheven.
  3. Na de afronding van de bestelling krijg je een bevestigingse-mail. Hier moet ook een begindatum staan. Je huidige abonnement wordt automatisch door de nieuwe provider opgezegd.
  4. Je zult nu de komende dagen een modem thuis ontvangen. Tevens kun je via de website een afspraak maken met de monteur om alles te installeren en configureren. Sommige providers bellen je op, bij anderen moet je dit zelf regelen.

Let op: Als je niet steeds een nieuw emailadres wilt krijgen, kun je overwegen om een Hotmail of Gmail adres aan te maken. Dat adres blijft altijd hetzelfde, maar je kunt bij Ziggo nu eenmaal niet je piet@kpn.nl adres behouden.

Werkt het zo bij alle providers?

De meeste providers doen mee aan de overstapservice. Er zijn echter wel kosten aan verbonden voor de provider om hieraan mee te doen. Kijk op de website van je provider om te zien of je gebruik kunt maken van de overstapservice.

Wanneer gebruik je de overstapservice?

Waarom zou je eigenlijk gebruik willen maken van de overstapservice en gaan overstappen? We hebben wel een paar redenen voor je:

  • Je provider blijft achter met prestaties. Qua snelheid en dergelijke.
  • De concurrentie levert betere en snellere abonnementen. Het is steeds een strijd tussen alle partijen om mensen te doen overstappen.
  • Overstappen is nu eenvoudiger. Je komt niet zonder provider te zitten. Alles wordt op één dag of eigenlijk in een paar uurtjes geregeld.
  • De klantenservice valt tegen.

Wanneer gebruik je geen overstapservice?

Er zijn een paar situaties waarin je geen gebruik kunt maken van deze overstapservice. Hoewel we hier niet compleet kunnen zijn noemen we toch een paar voorbeelden:

  • Als je internetprovider niet deelneemt aan de overstapservice. De overstapservice is alleen mogelijk als beide providers deelnemen. Als één van beide partijen niet deelneemt, kun je beter contact opnemen en vragen wat je het beste kunt doen.
  • Bij een verhuizing: Het adres waar de nieuwe provider zijn diensten gaat leveren dient hetzelfde adres te zijn. 

Abonnementen voor thuis vergelijken

Abonnementen voor mobiel vergelijken

0 GB
0 min

Artikelinformatie

Publicatiedatum: 19 juli 2021
Laatste update: 11 augustus 2022