KPN heeft aangekondigd op termijn de merken XS4ALL, Telfort en Yes Telecom te schrappen. Het bedrijf wil zich voortaan gaan richten op één hoofdmerk. Voor klanten zou er vooralsnog niets veranderen.
Succesvol met Alles in 1
KPN is succesvol met het aanbieden van gecombineerde telecomdiensten, zogenoemde alles in één pakketten met internet, TV en telefoon. Door klanten diverse extra's te geven als ze alle diensten bij KPN afnemen stappen die klanten minder snel over naar andere aanbieders. Denk hierbij aan extra's zoals kortingen, extra bel- en databundels etc. Door de andere merken te integreren in KPN is die strategie goedkoper en makkelijker uit te voeren.
KPN denkt hiermee de klanten betere service te kunnen bieden, maar het heeft ook te maken met de toegenomen concurrentie. Zo zijn recent Vodafone en Ziggo gefuseerd alsmede T-Mobile en Tele2. Deze fusiebedrijven komen met vergelijkbare alles in één acties.
Provider van het eerste uur
Vooral het stoppen met XS4ALL is onverwacht en opvallend. XS4ALL was in 1994 één van de eerste providers die internettoegang voor consumenten aanbood. De provider heeft daardoor nog steeds een groot aantal vaste trouwe klanten. XS4ALL heeft bovendien een zeer goede reputatie op het gebied van service en kennis van de helpdesk en men staat er om bekend dat het de privacy van klanten zeer serieus neemt. De consumentenbond heeft de provider meerdere malen uitgeroepen tot beste provider van Nederland, zoals ook afgelopen jaar nog.
XS4ALL is ontstaan in de hackersscene die in 1993 begon met het experimenteren met internettoegang voor consumenten. Dat werd zo'n succes dat men niet snel daarna besloot een echte provider op te richten. In 1998 werd XS4ALL overgenomen door KPN, maar de provider bleef altijd redelijk zelfstandig opereren. Zie Wikipedia voor de volledige geschiedenis.
Actiegroep XS4ALL moet blijven
Inmiddels is vanuit klanten en oud medewerkers van XS4ALL een actiegroep ontstaan die strijd voor het behoud van de provider. Een online petitie waarin KPN wordt opgeroepen af te zien van dit voornemen was in ongeveer een week tijd door meer dan 50.000 mensen ondertekend. Ondanks deze protesten heeft KPN nadien aangegeven vast te zullen houden aan zijn plannen. De actiegroep XS4ALL moet blijven heeft aangekondigd het hier niet bij te laten zitten en verdere acties voor te bereiden. Ook onderzoekt men de mogelijkheid om zelfstandig een provider op te richten. De naam XS4ALL kan dan echter zeer waarschijnlijk niet meer worden gebruikt aangezien het de verwachting is dat KPN deze naam niet zal willen verkopen uit concurrentieoverwegingen.

Actiegroep XS4ALL moet blijven
Naast XS4ALL, Telfort en Yes Telecom heeft KPN ook nog andere merken zoals de in 2017 overgenomen provider Solcon en bijvoorbeeld Simyo, een sim-only mobiele provider. Deze merken lijken vooralsnog niet te verdwijnen.